Organizacja Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie
Podstawy prawne i przepisy ogólne
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie jest samodzielną jednostką organizacyjno-budżetową pomocy społecznej, której organem założycielskim jest Rada Powiatu we Włodawie. PCPR zostało powołane Uchwałą Nr II/11/98 Rady Powiatu we Włodawie z dnia 22 grudnia 1998r. w sprawie przyjęcia Statutu Powiatu Włodawskiego. Rozpoczęło swą działalność z dniem 1 stycznia 1999 r.
Centrum ma siedzibę we Włodawie przy Al. J. Piłsudskiego 66.
Swoim zasięgiem działania obejmuje teren powiatu włodawskiego,
w skład którego wchodzi miasto Włodawa oraz gminy: Włodawa, Hańsk, Wola Uhruska, Stary Brus, Urszulin, Hanna i Wyryki.
Podstawami prawnymi działania Centrum są następujące ustawy:
1) Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175,
poz. 1362 z późn. zm., Dzu. U. z 2015 poz.163);
2) Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 z późn. zm.);
3) Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 595 z późn. zm.);
4) Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – kodeks postępowania administracyjnego
( Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.);
5) Ustawy z dnia 17 czerwca 1960 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1619 z późn. zm.);
6) Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.
poz. 885 z późn. zm.);
7) Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2014 r.
poz. 1202 z późn. zm.);
8) Statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie przyjętego Uchwałą
Nr XI/97/11 Rady Powiatu we Włodawie z dnia 30 listopada 2011 r., wraz ze zmianą Uchwałą nr 355/14 Zarządu Powiatu we Włodawie z dnia 01.12.2014r.
PCPR działa na podstawie Uchwały Nr XXXI/244/06 Rady Powiatu we Włodawie z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie nadania statutu Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie oraz regulaminu organizacyjnego, przyjętego Uchwałą Nr 120/12 Zarządu Powiatu we Włodawie z dnia 20 marca 2012 r.
Działalnością Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie kieruje dyrektor zatrudniany przez Zarząd Powiatu we Włodawie, który jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy oraz reprezentuje Centrum na zewnątrz. Na czas nieobecności dyrektora zastępuje go wyznaczony przez niego pracownik.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie realizuje zadania powiatu z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny, pieczy zastępczej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie i z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. W strukturach Centrum funkcjonuje Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności we Włodawie.
Zarządzeniem starosty Włodawskiego Nr WE.8120.16.2011.E2 z dnia 26 wrzesnia 2011r. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie wyznaczone zostało na organizatora rodzinnej pieczy zastępczej na terenie powiatu włodawskiego.
Struktura organizacyjna i zatrudnienie
Organizację Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie, zakres oraz tryb pracy określa w szczegółowy sposób regulamin organizacyjny PCPR we Włodawie, przyjęty Uchwałą Nr 120/12 Zarządu Powiatu we Włodawie z dnia 20 marca 2012r.
W strukturze organizacyjnej PCPR wyodrębnia się następujące komórki organizacyjne i samodzielne stanowiska pracy:
1) dyrektor;
2) dział do spraw świadczeń, pomocy instytucjonalnej i spraw organizacyjnych;
3) dział do spraw rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
4) zespół do spraw pieczy zastępczej;
5) dział finansowy;
6) Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności we Włodawie.
Pracami Centrum kieruje dyrektor, który jest zwierzchnikiem służbowym pracowników.
Kompetencje Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włodawie
I Do kompetencji Centrum należy:
- opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
- prowadzenie specjalistycznego poradnictwa oraz spraw związanych z interwencją kryzysową,
- organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym;
- podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców,
- tworzenie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
- prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu;
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
- pomoc uchodźcom w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne, określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
- prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem osób w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu ponadgminnym;
- wnioskowanie - w zależności od występującego zapotrzebowania, w sprawach służących rozwojowi i tworzeniu infrastruktury społecznej;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
- doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
- sporządzanie bilansu potrzeb powiatu w zakresie pomocy społecznej;
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
- realizacja zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, w tym:
- opracowywanie i realizacja zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie :
- rehabilitacji społecznej
- przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
- współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów, o których mowa wyżej;
- udostępnianie, na potrzeby pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych, samorządu województwa oraz wojewody lubelskiego, informacji o realizacji programów i działań na rzecz osób niepełnosprawnych,
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności;
- dofinansowywanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych;
- kontrola organizatorów turnusów rehabilitacyjnych i ośrodków prowadzonych przez tych organizatorów, funkcjonujących na terenie powiatu, pod kątem prawidłowości realizacji turnusów, a w szczególności warunków pobytu i jakości świadczeń udzielanych osobom niepełnosprawnym,
- dofinansowywanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych;
- dofinansowywanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów;
- dofinansowywanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych;
- dofinansowywanie rehabilitacji dzieci i młodzieży;
- dofinansowywanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością,
- opracowywanie i realizacja zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie :
- administracyjna i finansowa obsługa Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności we Włodawie;
- realizacja zadań obronnych powiatu, wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP oraz przepisów wykonawczych i planu operacyjnego funkcjonowania powiatu włodawskiego w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- realizacja innych zadań przewidzianych w odrębnych przepisach.
II Centrum, w imieniu starosty włodawskiego, sprawuje nadzór nad działalnością jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i placówek opiekuńczo-wychowawczych.